Komisyon Üyesi Jourova Moskova’yı yalan haber yaymakla suçladı. Teknoloji devlerini seçim dezenformasyonuyla mücadeleye yardım etmeye çağırdı.
Avrupa Komisyonu yaklaşan ulusal seçimler ve Avrupa seçimleri dolayısıyla Rusya kaynaklı dezenformasyondan endişe duyuyor.
Salı günü Brüksel’de bir konuşma yapan Komisyon Başkan Yardımcısı Vera Jourova, Kremlin’in Avrupalı seçmenleri manipüle etme konusunda aktif olduğuna inandığını söyledi. Dezenformasyona ilişkin Gönüllü Uygulama Kuralları’na imza atan dijital platformların bununla mücadele etmek için çalışmasını istedi.
Jourova gazetecilere verdiği demeçte, “Özellikle de Kremlin ve diğerlerinin Avrupa seçimlerinden önce aktif olması beklendiğinde, çok büyük platformlar bu riski ele almalıdır” dedi.
“İmzacıların eylemlerini bunu yansıtacak şekilde ayarlamalarını bekliyorum. Bilgi alanında bize karşı yürütülen bir savaş var ve kötü niyetli aktörlerin platformların tasarım özelliklerini manipüle etmek için kullanmaya çalışacakları yaklaşan seçimler var.”
Altı ay önce kodu imzalayan Google, Meta, Microsoft ve TikTok gibi büyük çevrimiçi platformlar Salı günü dezenformasyonun yayılmasını azaltmaya yönelik taahhütlerini nasıl hayata geçirdiklerine dair ilk raporlarını yayınladılar.
Buna göre, bir milyon sahte hesap kapatıldı ve yanıltıcı içerik de kısıtlandı.
Twitter bu yılın başlarında gönüllü davranış kurallarına katılımını geri çekmeyi seçti ve Jourova’nın Elon Musk’a bir mesajı vardı.
“Bay Musk, uygulama kurallarından ayrılmakla paçayı kurtaramayacağını biliyor çünkü şu anda Dijital Hizmetler Yasası tamamen yürürlükte” dedi.
“Ve Twitter çok büyük bir çevrimiçi platform olarak belirlendiği için, elbette katı yasaların getirdiği yükümlülükler var. Dolayısıyla Twitter’a mesajım, katı yasalara uymak zorunda olduğunuz ve ne yaptığınızı izliyor olacağımızdır.”
Başkan Yardımcısına göre, yapay zekanın artan kullanımı da dezenformasyon söz konusu olduğunda önemli bir sorun teşkil ediyor.
Yunanistan’daki Bilgi Teknolojileri Enstitüsü’nde direktör olan Yiannis Kompatsiaris, Euronews’e yaptığı açıklamada AB’nin mevcut politikalarının dezenformasyonla mücadele için yeterli olmadığını söyledi.
“Aslında burada bir çelişki var. Bir yandan platformlar içerik açısından hareketlilik istiyor,” diyor Kompatsiaris.
“Yanıltıcı içerik genellikle bu hareketliliği yaratıyor, bu nedenle diğer yandan istedikleri bu faydayı ve kârı yaratan bir şeyle uğraşmaya gidiyorlar.”
“Dolayısıyla bu [uygulama kuralları] yanlış bilgilendirmeyle mücadelede önemli bir unsur, ancak eğitim gibi başka önemli boyutlar da var. İnsanlar ve vatandaşlar erken yaşlardan itibaren dijital medyaya yönelik bu eleştirel bakış açısını edinmek üzere eğitilmelidir.”
Önerilen bir başka çözüm de sahte haberleri otomatik olarak tespit eden teknolojiler.